O nas

Stowarzyszenie im. Bogdana Paprockiego

Stowarzyszenie im. Bogdana Paprockiego

Stowarzyszenie im. Bogdana Paprockiego powstało w grudniu 2018go roku z potrzeby kultywowania pamięci o wybitnym polskim tenorze, jednym z najbardziej cenionych artystów sceny operowej drugiej połowy XX w. Równie ważnym założeniem działania Stowarzyszenia jest krzewienie najlepszych wartości wokalistyki, popularyzacja spuścizny polskiej szkoły wokalnej, opieka nad pięknem tradycji wykonawczej oraz wspieranie młodych, uzdolnionych śpiewaków na początku ich drogi artystycznej.

Pomysłodawcą powołania Stowarzyszenia jest dr hab. Adam Zdunikowski, tenor z 30 letnim doświadczeniem artystycznym, pedagog, solista Teatru Wielkiego Opery Narodowej, dla którego Bogdan Paprocki był Mistrzem, wzorem artysty śpiewaka, a przede wszystkim, wyjątkowym człowiekiem. Do współpracy zaprosił osoby, które podziwiały Bogdana Paprockiego jako wielkiego artystę ale miały również szczęście byćJego najbliższymi przyjaciółmi. Wśród członków Stowarzyszenia znaleźli się Sławomir Pietras - wieloletni dyrektor polskich scen operowych, Emil Wesołowski - wybitny tancerz, choreograf i reżyser, Sylwester Kostecki –czołowy polski tenor, a także miłośnicy opery, którym nie są obojętne cele krzewionego przez Stowarzyszenie.

Adam Zdunikowski, Prezes Stowarzyszenia im. Bogdana Paprockiego

Tenor – absolwent Warszawskiej Akademii Muzycznej kierunku wokalno-aktorskiego oraz Uniwersytetu Warszawskiego kierunku zarządzanie instytucjami kultury. Solista Teatru Wielkiego Opery Narodowej, laureat Polskich i międzynarodowych konkursów wokalnych. W ciągu 30-letniej kariery artystycznej wystąpił na wszystkich scenach operowych i filharmonicznych w Polsce oraz wielu na świecie. Miał zaszczyt śpiewać w towarzystwie czołówki polskiej wokalistyki, najbardziej renomowanych dyrygentów i najlepszych polskich reżyserów trzech pokoleń. Od roku 2014 pedagog  Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku oraz Zespołu Szkół Muzycznych w Warszawie. Koordynator studenckich projektów operowych a także reżyser. Przewodniczący i członek jury krajowych konkursów wokalnych. Prof. dr hab. Adam Zdunikowski odznaczony Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”, Medalem Zasłużony dla miasta Krakowa i nagrodą Ministra Kultury i Sztuki „Ad Astra”. 

Adam Zdunikowski, Prezes Stowarzyszenia im. Bogdana Paprockiego
Marek Czekała, Wiceprezes Stowarzyszenia im. Bogdana Paprockiego

Marek Czekała, Wiceprezes Stowarzyszenia im. Bogdana Paprockiego

Absolwent Szkoły Muzycznej i Liceum Muzycznego w Katowicach. W 1992 r. ukończył Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie skrzypiec profesora Antoniego Cofalika. Już w trakcie studiów w 1977 r. podjął pracę jako solista w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Jako skrzypek współpracował z Sinfonieorchester Berlin i Barok Orchester Berlin.

W roku 1995 założył Orkiestrę im. Johanna Straussa, działającą do dnia dzisiejszego również pod nazwą Orkiestra Symfoników Bydgoskich. W lipcu 2015 roku z dwójką wybitnych solistów scen operowych – Natalią Rubiś oraz Krystianem Krzeszowiakiem dokonał nagrania płyty „Tylko mnie kochaj”. Orkiestra Symfoników Bydgoskich pod Jego dyrekcją w czasie 29 lat istnienia dała ponad 1500 koncertów w kraju i za granicą. W latach 2016-2019 Dyrektor Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.

Marek Czekała otrzymał następujące nagrody i odznaczenia: Odznaka Zasłużony Działacz Kultury, Srebrna Odznaka Honorowa Polskiego Związku Chórów i Orkiestr, Odznaka honorowa za zasługi dla województwa Kujawsko-Pomorskiego, Statuetka Aleksandra za wzbogacenie życia muzycznego teatru i miasta Grudziądza, Medal im. prof. Leonarda Lorentowicza za wybitne zasługi na polu artystycznym dla Uzdrowiska Ciechocinek oraz Medal Jerzego Sulimy – Kamińskiego.

Magdalena Idzik - wiceprezes Stowarzyszenia im. Bogdana Paprockiego

Jest absolwentką warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Studia kontynuowała w Mediolanie pod kierunkiem Vittorio Terranovy i w Londynie u Joy Mammen. Otrzymała stypendium Promocja Talentu przyznawane przez Fundację Ewy Czeszejko-Sochackiej. W 2001 roku ukończyła we Włoszech Akademię Rossiniowską pod kierunkiem znakomitego dyrygenta Alberta Zeddy.

Debiutowała na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w spektaklu Śpiewnik domowy Moniuszki w reżyserii Marii Fołtyn. Od tamtej pory w repertuarze artystki znalazły się partie mezzosopranowe w takich operach jak: Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego (Olga), Jaś i Małgosia Humperdincka (Jaś), Straszny dwór Moniuszki (Jadwiga), Wesele Figara Mozarta (Cherubin), Janek Żeleńskiego (Marynka), La rondine (Suzy) i Madame Butterfly Pucciniego (Kate) oraz Podróż do Reims (Maddalena) Rossiniego, Salome i Elektra R. Straussa, Carmen Bizeta ( Carmen i Mercedes) Czarodzejski flet Mozarta(Dama II i III),   Śpiewała także rolę Hudel w musicalu Skrzypek na dachu Steina/Bocka. Maddalenę w Podróży do Reims kreowała także w Pesaro na zaproszenie Rossini Opera Festival. Z zespołem Opery Narodowej uczestniczyła w występach gościnnych na Cyprze, w Japonii i Hiszpanii. Wśród ostatnich sukcesów śpiewaczki na scenie warszawskiej znalazły się premierowe wykonania w: Czarodziejskim flecie Mozarta (III Dama) oraz wodewilu Zabobon, czyli Krakowiacy i Górale Kurpińskiego (Zosia), a także w prapremierze Magicznego Doremika Marty Ptaszyńskiej (partia tytułowa) i w Łucji z Lammermoor Donizettiego (Alicja). Bogaty jest również repertuar oratoryjno-kantatowy i pieśniarski artystki, który z powodzeniem wykonuje na estradach filharmonicznych w kraju i za granicą.

Oklaskiwała ją publiczność sal koncertowych w Amsterdamie, Brukseli, Kolonii, Luksemburgu, Paryżu, Walencji, Nowym Jorku, Toronto i Tokio. Regularnie współpracuje i koncertuje z Wiesławem Ochmanem oraz z Orkiestrą Polskiego Radia. Ważnym wydarzeniem w karierze śpiewaczki był udział w wykonaniu Requiem Mozarta podczas uroczystego koncertu dla królowej belgijskiej Fabioli w 5. rocznicę śmierci króla Baudouina. Wystąpiła w słynnym koncercie galowym Andrei Bocellego w łódzkim Teatrze Wielkim. Wzięła także udział w koncercie poświęconym pamięci Giuseppe Sinopoliego (Piza) oraz w uroczystej gali Gwiazdy dla Europy pod batutą argentyńskiego tenora i dyrygenta José Cury. W roku 2014 na zaproszenie MSZ zaśpiewała Requiem Verdiego w Operze Kijowskiej z okazji 100 rocznicy wybuchu I Wojny Światowej.

Obecnie jest wykładowcą w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w stopniu doktora habilitowanego. Od roku 2021 jest członkinią Rady Studiów Doktoranckich UMFC. Nagrodzona w 2021 roku przez Rektora macierzystej Uczelni nagrodą I rok stopnia za osiągnięcia dydaktyczne, artystyczne oraz naukowe. Wielokrotnie była kierownikiem projektów artystycznych UMFC W. A. Mozart Don Giovanni i Cosi fan tutte na Festiwalu w Rheinsbergu w 2013 i 2015 roku Filharmonia świętokrzyska 2013 i 2016 rok, Warszawska Opera Kameralna 2014 rok. P. Czajkowskiego Eugeniusz Oniegin 2018 rok w Teatrze Wielkim Operze Narodowej. Kierownik projektu naukowego 2016-2019 Rola i znaczenie dzieła scenicznego w kształtowaniu, propagowaniu i zachowaniu tożsamości narodowej na przykładzie percepcji opery Straszny Dwór Stanisława Moniuszki.

Magdalena Idzik - wiceprezes Stowarzyszenia im. Bogdana Paprockiego
IWONA HOSSA, SEKRETARZ, SKARBNIK STOWARZYSZENIA IM. BOGDANA PAPROCKIEGO

IWONA HOSSA, SEKRETARZ, SKARBNIK STOWARZYSZENIA IM. BOGDANA PAPROCKIEGO

Jest zaliczana do czołowych sopranistek swojego pokolenia. Domeną Artystki jest przede wszystkim precyzja i techniczne możliwości nadzwyczaj wszechstronnego głosu, niezwykła czystość brzmienia i urzekająca barwa. Jej kunszt wokalny podziwiano w wielu miejscach na świecie, gdzie zawsze oczarowuje publiczność i zdobywa uznanie krytyki.

Ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wokalno–Aktorski Akademii Muzycznej im. I. J.  Paderewskiego w Poznaniu. Współpracuje z najwybitniejszymi orkiestrami, dyrygentami, rezyserami i artystami śpiewakami w kraju i za granicą.. Jest laureatką Grand Prix i Złotego Medalu na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Marii Callas w Atenach. Jest artystką wszechstronną. W jej bogatym repertuarze znajdują się dzieła od muzyki dawnej po najnowszą.

Nagrała 27 płyt CD i DVD, głównie z muzyką polską. Większość z nich otrzymała prestiżowe nagrody fonograficzne jak choćby International Classical Music Awards w kategorii Muzyki Współczesnej, czy Orphée d’Or, a także nominacje do Fryderyków czy Grammy Awards.

Iwona Hossa przez siedemnaście lat miała zaszczyt współpracować z prof. Krzysztofem Pendereckim i posiada w swym repertuarze wszystkie dzieła wokalno–instrumentalne Kompozytora. Dokonała wielu prawykonań utworów polskiej muzyki współczesnej, m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara, Jerzego Maksymiuka. Jest pedagogiem i managerem kultury. Odznaczona m. in. medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis oraz srebrnym Krzyżem Zasługi