Pedagodzy LAD'22

Mariusz Kwiecień

Mariusz Kwiecień

Mariusz Kwiecień -baryton

Występuje w najważniejszych teatrach operowych świata: Metropolitan Opera, Covent Garden, Operze Wiedeńskiej, Operze Paryskiej, Lyric Opera w Chicago, Operze Bawarskiej i wielu innych. Publiczność doceniła jego wspaniały głos, muzyczną wrażliwość, charyzmę i czarującą prezencję sceniczną. Odtwarzał tytułowe role w znanych operach: „Don Giovanni” Wolfganga Amadeusza Mozarta, „Król Roger” Karola Szymanowskiego, „Eugeniusz Oniegin” Piotra Czajkowskiego. Występował jako Almaviva w „Weselu Figara” Mozarta, Malatesta w „Don Pasquale” oraz Nottingham w „Roberto Devereux” Gaetana Donizettiego, Riccardo w „Purytanach” Vincenza Belliniego, Rodrigo di Posa w „Don Carlosie” Giuseppe Verdiego oraz Zurga w „ Poławiaczach Pereł” Georges’a Bizeta.

Mariusz Kwiecień zadebiutował na scenie Met w 1999 roku jako Kuligin w operze „Kátia Kabanová” Leoša Janáčka. Wystąpił tam jeszcze, poza rolami wymienionymi wyżej, m.in. jako Marcello w „Cyganerii” Giacoma Pucciniego, Guglielmo w „Cosi fan tutte” Mozarta, Escamillo w „Carmen” Georges’a Bizeta, a także jako Enrico w „Łucji z Lammermoor” i Belcore w „Napoju miłosnym” Donizettiego. W Met śpiewa nieprzerwanie od dwudziestu sezonów.

„...olśniewający, wspaniały głos i prezencja [...] na dodatek inteligentny. Pełen pakiet...” – napisał Michael White w „The New York Times”.

„…Kwiecień jest jednym z najznakomitszych barytonów naszych czasów i jednym z najbardziej inteligentnych aktorów operowych …” - tak pisano o Artyście po premierze „ Poławiaczy Pereł” w Lyric Opera of Chicago.

dr Ewa Wolak

EWA WOLAK - kontralt

Artystka obdarzona jest głosem o niezwykłej, ciemnej barwie, bardzo dużej skali, a także biegłości, co umożliwia jej wykonywanie bardzo różnorodnego repertuaru – od muzyki dawnej przez Rossiniego, Verdiego, Wagnera po współczesną. Jej repertuar obejmuje pierwszoplanowe partie operowe, utwory oratoryjne, a także pieśni. Zaliczana jest przez światowych krytyków muzycznych do grona najwybitniejszych współczesnych głosów kontraltowych. Jej kreacja wirtuozowskiej partii Fidès w operze Prorok G. Meyerbeera została entuzjastycznie przyjęta przez międzynarodowych krytyków muzycznych oraz melomanów opery. Studia wokalne ukończyła w Krakowskiej Akademii Muzycznej dyplomem z wyróżnieniem. Wcześniej uzyskała dyplomy PŚSM im. W. Żeleńskiego w Krakowie w klasie altówki i klasie śpiewu również z wyróżnieniem. Jako stypendystka DeutscherAkademischerAustauschdienst ukończyła z wyróżnieniem studia podyplomowe w Hochschulefür Musik w Karlsruhe oraz także z wyróżnieniem studia operowe w Institutfür Theater und Musik tejże Uczelni Jest laureatką renomowanych konkursów wokalnych, m.in. Grand Prix Maria Callas w Atenach, InternationaleVocalCompetition w ‘s-Hertogenbosch (Holandia). Artystka stale występuje na renomowanych scenach operowych i w salach koncertowych Europy śpiewając pod batut takich dyrygentów jak: Maestro Antoni Wit, Marco Armiliato, Sir. Simon Rattle, Donald Runnicles, Andri Nelson, Pier Giorgio Morandi,Philippe Herreweghe,Łukasz Borowicz Paul McCreesh i wielu innych. Ewa Wolak bardzo często była zapraszana do wykonania partii altowych w utworach Krzysztofa Pendereckiego pod batutą Mistrza.

Za swoje osiągnięcia artystyczne artystka została uhonorowana Europejską Nagrodą w Dziedzinie Kultury. W roku 2011 nadano jej prestiżowy tytuł Opery Niemieckiej – KAMMERSÄNGERIN.

W 2019 r. została odznaczona Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze GLORIA ARTIS.

Równolegle do działalności artystycznej poświęca się z wielką pasją pedagogice wokalnej. Od 2003 roku prowadzi klasę wokalną w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

W 2016 roku otrzymała tytuł profesora w Hochschulefür Musik Hanns Eisler w Berlinie, gdzie również prowadzi klasę wokalną.

dr Ewa Wolak
prof. dr hab. Adam Zdunikowski

prof. dr hab. Adam Zdunikowski

prof. dr hab. Adam Zdunikowski - tenor

Absolwent Warszawskiej Akademii Muzycznej kierunku wokalno-aktorskiego oraz Uniwersytetu Warszawskiego kierunku zarządzanie instytucjami kultury. Solista Teatru Wielkiego Opery Narodowej, laureat Polskich i międzynarodowych konkursów wokalnych. W ciągu 30-letniej kariery artystycznej wystąpił na wszystkich scenach operowych i filharmonicznych w Polsce oraz wielu na świecie. Miał zaszczyt śpiewać w towarzystwie czołówki polskiej wokalistyki, najbardziej renomowanych dyrygentów i najlepszych polskich reżyserów trzech pokoleń. Od roku 2014 pedagog Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku oraz Zespołu Szkół Muzycznych w Warszawie. Koordynator studenckich projektów operowych a także reżyser. Przewodniczący i członek jury krajowych konkursów wokalnych. Dr hab. Adam Zdunikowski odznaczony Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”, Medalem Zasłużony dla miasta Krakowa i nagrodą Ministra Kultury i Sztuki „Ad Astra”.

dr hab. Iwona Hossa

dr hab. Iwona Hossa - sopran.

Jest zaliczana do czołowych sopranistek swojego pokolenia. Domeną Artystki jest przede wszystkim precyzja i techniczne możliwości nadzwyczaj wszechstronnego głosu, niezwykła czystość brzmienia i urzekająca barwa. Jej kunszt wokalny podziwiano w wielu miejscach na świecie, gdzie zawsze oczarowuje publiczność i zdobywa uznanie krytyki.

Ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wokalno–Aktorski Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Współpracuje z wieloma teatrami operowymi i Orkiestrami Symfonicznymi w Polsce i za granicą. Jest laureatką Grand Prix i Złotego Medalu na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Marii Callas w Atenach. Jest artystką wszechstronną. W jej bogatym repertuarze znajdują się dzieła od muzyki dawnej po najnowszą.

Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak David Lloyd-Jones, David Agler, Maurizio Benini, Gabriel Chmura, Charles Dutoit, Gustavo Dudamel, Valery Giergiev, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, John Neschling, Grzegorz Nowak, Krzysztof Penderecki, Stanisław Skrowaczewski, Antoni Wit

Nagrała 27 płyt CD i DVD, głównie z muzyką polską. Większość z nich otrzymała prestiżowe nagrody fonograficzne jak choćby International Classical Music Awards w kategorii Muzyki Współczesnej, czy Orphée d’Or, a także nominacje do Fryderyków czy Grammy Awards.

Iwona Hossa przez siedemnaście lat miała zaszczyt współpracować z prof. Krzysztofem Pendereckim i posiada w swym repertuarze wszystkie dzieła wokalno–instrumentalne Kompozytora. Dokonała wielu prawykonań utworów polskiej muzyki współczesnej, m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara, Jerzego Maksymiuka. Jest pedagogiem i managerem kultury. Odznaczona m. in. medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis oraz srebrnym Krzyżem Zasługi.

dr hab. Iwona Hossa
Maria Balcerek

Maria Balcerek

Maria Balcerek - Scenograf, kostiumograf.

Współpracuje z teatrami operowymi, dramatycznymi, uprawia także twórczość teatralną i filmową dla dzieci.

Pierwszą Złotą Maskę otrzymała za Carmen wg Mérimée – spektakl dla dorosłych w Teatrze Arlekin, drugą za kostiumy do „Snu nocy letniej”
w Teatrze Jaracza w Łodzi, potem zdobyła następne i jeszcze wiele innych nagród. W 2017 r. wyróżniona Nagrodą im. Jana Kiepury.

W 1998 r. zrealizowała dwie opery, do każdej projektując ponad 300 kostiumów: Bal maskowy w Operze Narodowej i Opowieści Hoffmanna w Operze Nova.

Ważniejsze jej realizacje to: Tango z Lady M – Polski Teatr Tańca, Carmen, Halka – Teatr Wielki w Poznaniu, Cyganeria, Wolny strzelec – Opera Wrocławska, Falstaff, Aida, Czarodziejski flet i Wolny strzelec – Teatr Wielki
w Łodzi, Faust – Opera Bałtycka, Ça ira Watersa – Teatr Wielki w Poznaniu, Baron cygański – Opera Nova
w Bydgoszczy, Polita – Teatr Buffo, Poławiacze pereł i Hiszpańska noc Carmen-Zarzuela Show – Opera Wrocławska. Najczęściej współpracuje z Waldemarem Zawodzińskim, Markiem Weissem, Januszem Józefowiczem. W Operze Krakowskiej projektowała kostiumy do Zemsty nietoperza (2005), Madama Butterfly (2009), Dziadka do orzechów (2013), Don Pasquale (2016), Normy (2017), Anny Boleny (2018), Cosi fan tutte (2021).

Jest autorką scenografii do filmu „O największej kłótni” (wg L. Kołakowskiego w reż. Zbigniewa Koteckiego), nagradzanego na międzynarodowych festiwalach filmowych.

Darek Kubiak

Darek Kubiak - Mistrz Wizażu, makijażysta , wizażysta, charakteryzator teatralny, perukarz.

Długoletnie i bardzo bogate doświadczenie zawodowe (sesje, plany zdjęciowe, scena, publikacja prasowe).

Instruktor, trener, wykładowca szkół kosmetycznych, wizażu i charakteryzacji na poziomie średnim i wyższym.

Egzaminator Izby Rzemieślniczej w Poznaniu na tytuł czeladnika i mistrza – zakres : wizaż i stylizacja.

Pracujący w Teatrze Wielkim Opera Poznańska – charakteryzator/perukarz, szef pracowni.

Liczne szkolenia, warsztaty i seminaria z zakresu wizażu, analizy i teorii koloru, charakteryzacji scenicznej, prosthetics, makijażu permanentnego.

Pasjonat koloru oraz form plastycznych, wiedzy wykorzystywanej w świecie makijażu klasycznego i charakteryzacji teatralnej.

Facebook: Charakteryzacja z Darkiem Kubiakiem

Facebook: Darek Kubiak makijaż

Instagram: charakteryzacjazdarkiem

Instagram: Darek Kubiak ksumaku

Darek Kubiak
Emil Wesołowski

Emil Wesołowski

Emil Wesołowski - choreograf, pedagog i reżyser. W 1966 r. ukończył Szkołę Baletową w Poznaniu. Początkowo zaangażował się do baletu Opery Poznańskiej, skąd w 1973 r. przeszedł wraz z Conradem Drzewieckim do tworzonego przez choreografa Polskiego Teatru Tańca. W 1976 roku mianował pierwszym solistą tego zespołu. Był m.in. pierwszym wykonawcą roli Jazona w balecie Medea Teresy Kujawy i wielu partii w choreografiach Drzewieckiego. W tym czasie przygotowywał też pierwsze własne choreografie dla teatrów dramatycznych. Przez sezon kierował baletem Opery Wrocławskiej (1979-80), później Teatru Wielkiego w Poznaniu. W 1982 r. został kierownikiem baletu Teatru Wielkiego w Warszawie oraz solista tego zespołu (partie en travesti Carabosse w Śpiącej królewnie, Wdowa Simone w Córce źle strzeżonej i Przełożona w Balu kadetów. W 1985 r. zrezygnował z kierowania zespołem i skoncentrował się na choreografii. W latach 1995-2006 był ponownie dyrektorem baletu Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, a od początku 2007 roku do jesieni roku 2008 - dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Poznaniu. Obecnie etatowy choreograf Polskiego Baletu Narodowego. Wykładowca wydziału aktorskiego warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. W teatrach muzycznych i dramatycznych pracował z takimi reżyserami, jak: Laco Adamik, Kazimierz Dejmek, Mikołaj Grabowski, Jerzy Gruza, Jerzy Grzegorzewski, Adam Hanuszkiewicz, Bohdan Hussakowski, Krystyna Janda, Ryszard Peryt, Maciej Prus, Jérôme Savary, Marek Weiss-Grzesiński, Krzysztof Zaleski i Krzysztof Zanussi; szczególnie owocna okazała się wieloletnia współpraca choreograficzna artysty z Januszem Wiśniewskim przy jego kolejnych autorskich przedstawieniach teatralnych i operowych. Przygotował choreografię i ruch sceniczny do ośmiu inscenizacji operowych Mariusza Trelińskiego w Warszawie, Poznaniu i Berlinie oraz do ich prezentacji w Waszyngtonie, Los Angeles, Tel Awiwie, Walencji, Sankt-Petersburgu i Wrocławiu. Juror krajowych i międzynarodowych konkursów baletowych. Odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Srebrnym Krzyżem Zasługi, Medalem Zasłużonego dla Kultury Polskiej i Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Jest laureatem Nagrody ZAiKS-u za całokształt pracy artystycznej i honorowym obywatelem miasta Poznania.

W 2013 powstał film Zupa na puentach zrealizowany przez Tomasza Drozdowicza i Marię Nockowską dla TVP Kultura o Emilu Wesołowskim, dokumentujący jednocześnie próby do wznowienia Powracających fal w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.